A yaghan nép, amely elképesztően jól bírja a hideget

 

yaghan5Dél-Amerika, Chile déli csücskében él egy népcsoport, amely az emberi faj hidegtűrő képességét évezredek óta kiaknázza. Tradicionális vadászó-gyűjtögető életformát követnek, a férfiak kenuval indulnak fókavadászatra, míg a nők a kagylókért merülnek a 8-9 °C-os tenger fenekére. Milyen éghajlat uralkodik ezen a vidéken? A déli sarktól csak 35 szélességi foknyira található, ezért nyáron hűvös, télen jéghideg van, orkánszerű szelek is gyakran végigsöpörnek.

Korábbi útinaplók szerint az őslakosok gond nélkül aludtak kint a szabadban mindenféle takaró nélkül. Az európai ember Dél-Amerikába érkezése előtt a yaghanok meztelenül vagy alig valamit takaró öltözetben éldegéltek a meglehetősen hideg környezetben.

…..

[A cikk a patreon blogomon folytatódik]

Fotók:

flickr.com

pinterest.com

 

yaghan1

yaghan3

 

yaghan4

Hideg a gyakorlatban

Minden spoice bathrtágban többféle edzésmódszer is vezethet sikerre, a hidegtűrés műfajában is több  út vezet a csúcsra, a lényeg – ahogy az edzésben is – a pozitív adaptáció kiváltása, na és a  FOKOZATOSSÁG!!! Így, nagybetűvel, mert ez a legfontosabb. Ha túl gyorsan hűtöd  magad,  az veszélyes is lehet!

Lehet próbálkozni hiányos öltözetben (pl. póló, rövidnadrág, fürdőruha) való kint    tartózkodással, de így nagyon hosszadalmas lenne a folyamat és sokat kell hozzá fázni:). Sokkal jobb a…

 [Ha szeretnéd tovább olvasni a cikket, csatlakozz a patreon blogomhoz!]

 

Ha szeretnél egy összefoglaló előadást meghallgatni a hideg elméletéről és gyakorlatáról, akkor ITT megteheted!

 

Erdő, friss levegő, terepfutás és térképolvasás = tájfutás

orienteering1

Szüleim több évtizedes tájfutó tapasztalattal rendelkeznek, gyerekkoromban   én is kipróbáltam párszor, aztán sokáig feledésbe merült, ám az előző      hétvégén újból belekóstóltam ebbe a nagyszerű sportágba. Erdős, bokros  részek, dombok, gödrök és  tisztások váltogatják egymást egy tájfutó verseny  helyszínén, ahol előre  elhelyezett ellenőrzőpontokat kell érintenie a  versenyzőnek, térkép és tájoló  segítségével, minél rövidebb idő alatt. A  skandináv országokból származik ez a rendkívül összetett sportág.

Szerintem erre is nyugodtan ráfoghatjuk, hogy paleo sport. Miért is? Kint    vagy a természetben a szabad ég alatt, távol a város zajától. Változatos      terepeken futsz, mert erre találták ki a futóművedet. Különböző sebességekkel haladsz, van sprint, közepes tempó és kocogás is, néhol egy kis kúszás-mászás, ahogy a vadászat során is lehetett anno. Használod a fejedben lévő szuperszámítógépet, mert bizony nem könnyű a térképet és a tájolót gyorsan, összehangoltan használni. Szorít az idő, mert minél hamarabb célba akarsz érni és pillanatok alatt kell reagálnod, jó döntéseket hoznod. Koszos leszel és kisebb-nagyobb karcolásokat, sérüléseket szedsz össze a bozótban futás közben, ami az ősembernél is mindennapos lehetett.

Nekem nagyon tetszett, biztos felbukkanok még ilyen eseményeken, csak ajánlani tudom ezt a sportágat!

Ismered, próbáltad már a tájfutást?

 

IMG_1482IMG_1486

 

1. ábra: http://silkychrome.blogspot.hu/2013/03/prelude-to-orienteering-race-report.html

Hideg történelem

Tekerjük kicsit vissza az idő kereWim Hof hidegkét, egészen a dinoszauruszok koráig! Az  őshüllők kb. 65 millió éve, a mexikói Chicxulub kráternél történt nagy  meteorbecsapódást (kréta-tercier kihalási esemény) követően pusztultak ki.  Ezután több hónapos, vagy akár többéves sötétség és lehűlés következett, ….

[Ha szeretnéd tovább olvasni a cikket, csatlakozz a patreon blogomhoz!]

 

Télen is nyitva a strand!

Persze nincs nagy tolongáIMG_1465s ilyenkor, legfeljebb horgászokat látni a parton tetőtöl-talpig  beöltözve. Mindenesetre én azért bementem a vízbe. Miért? Hidegterápiáztam.

Az ember és hideg viszonya az egyik legfélreértettebb dolog a köztudatban, mindenki fél tőle,  pedig hatalmas lehetőségek vannak benne, ha jobban megismerjük és megbarátkozunk vele,  ugyanis mindenkinek gyári tartozéka, hogy bírja a hideg hőmérsékletet, csak nagyon mélyre  elástuk ezt a készségünket, ráadásul a legtöbben nem is hiszik el. Fokozatosan, megfelelő  ingereket adva a szervezetnek, bárki előhozhatja magából. Megfelelően alkalmazva számos jótékony hatása van egészségügyi szempontból, sportolóknak is egy plusz fegyver lehet, kicsit merészebben belegondolva pedig világgazdasági jelentőségű, hogy az ember alkalmazkodni tud a hideghez. A „hidegelés” elméletéről és gyakorlatáról fogok írni a következő hetekben, van bőven mondanivalóm ezzel kapcsolatban.

Addigis, íme a mai fürdőzésem rövid története:

  • 14:00: érkezés a helyszínre, a Kék horgásztó Dunaharaszti és Alsónémedi között
  • Levegő 14 °C, víz: 10-11°C: ilyenkor nem az az első gondolatom, hogy: jaj, de jó lenne fürdeni…ám szép fokozatosan mégis bemegyek.
  • Az első pár perc nem túl kellemes, még úgy sem, hogy viszonylag haladónak mondhatom magam ebben a műfajban. Eltelik egy kis idő, amíg az agy lereagálja a környezetváltozást és szabályozza a hormonokat, fehérjéket, hogy beinduljon a fűtés a barna zsírszövetben és az izmokban (a sejtek mitokondriumainak UCP fehérjéi segítenek ebben).
  • Felvettem a Kanyó Dénes búvárúszó barátomtól kapott búváruszonyt és nekiálltam úszni. Kb. az ötödiktől a huszonharmadik percig volt ma nekem az a szakasz, amiért érdemes hidegterápiázni, ebben az állapotban igazi eufóriát érzek, kitisztul az agy, megszűnnek a fájdalmak. Ilyenkor drasztikusan lecsökken a gyulladásszint, fokozódik a zsíranyagcsere, a szervezet átáll egyfajta „téli üzemmódra”. A rendszeres gyakorlás azért jó, mert ahogy hozzászoksz a hideghez, annál több időt tudsz eltölteni ebben az állapotban. Amikor már kezd kellemetlen lenni, akkor lassan abba kell hagyni a „hidegelést”, mert ez annak a jele, hogy nagyon lehűlt a maghőmérséklet. A szeánsz lényege, hogy a bőr hőmérsékletét hűtsük 10-12 fok alá (ennél lejjebb nem nagyon kell), de a maghőmérséklet ne menjen kb 35 fok alá és fagyási sérülést se szedjünk össze. Tehát meg kell találni ezt a köztes állapotot, ez mindenkinél egyéni.
  • Miután kijövök, pár percig minden ok, aztán beindul a remegés, a beszéd is akadozik ilyenkor, de ezek teljesen normális folyamatok, ekkor fűti vissza magát a test. Jó hír a fogyókúrázóknak, hogy ilyenkor ezerrel égnek a kalóriák! Több kutató is a népességszintű elhízásjárvány egyik megoldásának látja a hidegterápiát.
  • A remegés nagyon intenzív kb. 20-25 percig, utána szép fokozatosan abbamarad, összesen eltarthat akár másfél-két óráig is.

Ha kedvet kaptál egy kis „hidegeléshez”, akkor a lényeg a FOKOZATOSSÁG és az egyéni állapotnak megfelelő dózis! Hamarosan jelentkezem egy kis történelmi és elméleti háttérrel.

Hallottál már a hideg jótékony hatásairól?

 

IMG_1466

Ha szeretnél egy összefoglaló előadást meghallgatni a hideg elméletéről és gyakorlatáról, akkor ITT megteheted!

MovNat edzésen jártam

Az utóbbi időben rátaláltam egy mozgásformára, ami minden szempontból megfelel a jelenlegi helyzetemnek és ez a MovNat, vagy másnéven a Natural Movement Fitness, bátran ajánlom mindenkinek, aki egy kis újdonságra vágyik! A módszert a francia Erwan Le Corre dolgozta ki és foglalta rendszerbe. A lényege, hogy természetes mozgásformákkal az egész testet, minden kis izmot, ízületet megdolgoztatsz – akárcsak gyerekkorodban -, így fejlődik az erőd, kitartásod, mozgásminőséged, ízületeid mobilitása, egyensúlyérzéked, testtudatod, fittséged. Tehát nem egy specializált sportágról van szó, hanem egy meglehetősen összetett, funkcionális izmokat fejlesztő rendszerről, ami hasznos alapja lehet egy későbbi specializálódásnak.

Igazából bárki, bárhol elkezdheti, a gyakorlatok lehetőségeinek száma végtelen, csak a fantázia szab határt. Lehet a mozdulatsorok minőségét fejleszteni, újakat tanulni, de komoly intenzitást is bele lehet vinni. Magamtól kezdtem én is egy közeli parkban és erdőben, ám nemrég becsatlakoztam egy itthon működő csoporthoz, ahol új gyakorlatokat és azok helyes kivitelezését tanultam meg a szintén francia Jerome Rattoni vezetésével (www.scarabsfit.com), mindezt jó hangulatú, baráti környezetben.

 Mi mindent egyesít ez a sport?

  •  természetes mozgásformák: séta, futás, kúszás-mászás, függeszkedés, egyensúlyozás, nehéz kövek, farönkök cipelése, emelése, dobások, ugrások
  • kint vagy a szabadban
  • mezítláb lenni itt kimondottan ajánlott (anatómiailag is így helyes + földeled is magad)
  • télen szoktatod magad a hideghez 🙂
  • igazi paleo feeling

Íme néhány kedvcsináló video:

https://www.youtube.com/watch?v=5J4YboHgG74#t=189

https://www.youtube.com/watch?v=m61t3ObnSP0

https://www.youtube.com/watch?v=SKGF-ErsJiI

 

Hogy tetszik ez a sport? Próbáltad már?

movnat

movnat 2

Movnat kollazs

Paleosport??? Az meg micsoda?

paleosport_logo crKedves kíváncsi látogató,

Üdvözöllek induló blogomon! Lesz itt mindenféle téma:

  • Sport: minden formájában és mennyiségben
  • Paleolit táplálkozás: Alapok, receptek, étkezési stratégiák
  • Kvantum biológia: Az ember működése és a modern tudomány
  • Hideg: Az ősi létállapot, barátkozz meg vele!
  • Fórum: A paleon túl könyv

Jó olvasgatást, és utána mozgasd át magad!

Mit szólsz a témákhoz, melyik érdekel a legjobban?