Mitokondrium 1. Alapok

  Új cikksorozatot indítok a mitokondriumok működéséről! A mitokondriumok nélkül nem érthető meg az emberi anyagcsere, így a táplálkozás és a vitaminok szerepe, betegségek, az egészség stb. Az ember nem egy egyszerű gép, amibe csak bele kell dobálni megfelelő arányban a szénhidrátot, zsírt, fehérjét, némi vitamint és ásványi anyagot és akkor minden rendben lesz vele. Ennél sokkal bonyolultabb. A mitokondriumok eddig is ottvoltak egy valamirevaló biológia könyvben, mint fontos sejtszervecskék, de szerintem nem hangsúlyozták ki őket eléggé és nem pontos a leírásuk. Talán azért, mert korábban még nem tartott ott a tudomány, ahol most. Rengeteg érdekesség derült ki róluk az utóbbi években. 

Minden ételnek látszó tárgy a cukros fánktól elkezdve a zöldségeken, gyümölcsökön át a pacalpörköltig apró részecskékre, elektronokra, protonokra, fotonokra bomlik le, melyekből a mitokondriumokban termelünk hasznos energiát vagy hőt az életfolyamatokhoz. Tehát végülis minden kaja elektronként hasznosul, a kérdés az, hogy milyen csomagolásban (finomított vagy természetes, tartalmaz-e allergéneket), mikor (napszak, évszak), honnan (vajon az eszkimók esznek banánt?) érkezik.

Az üzemanyag helyett a motorra fókuszálunk! Az egészséges életmód irányzatok követői leginkább az üzemanyagra (kaja, vitaminok) fókuszálnak, mi lenne, ha előbb inkább egy jobb hatásfokú motort építenénk?

…..

 [Ha szeretnéd tovább olvasni a cikket, csatlakozz a patreon blogomhoz!]

Egy eukarióta sejt és benne a mitokondriumok

 

Mitokondrium elektronmikroszkópos felvétele

 

A mitokondrium alkotóelemei

 

A mitokondrium kettős membránja és az elektron transzportlánc fehérjekomplexei

A

További fontos információk a mitokondriumokról a Napfény diéta című könyvemben, melyet ITT tudsz megrendelni!

Hivatkozások:

Könyvek

John Hands: Cosmosapiens

Robert O. Becker: The body electric

Gerald Pollack: The fourth phase of water

Jim Al Khalili: Life at the edge

Nick Lane: The vital question

Roland van Wijk: Light in shaping life – Biophotons in Biology and Medicine

Jack Kruse: Epi-paleo RX

Sáfrán Mihály: A paleón túl

Sáfrán Mihály: Napfény diéta

Előadásaim a Webunin (webuni.hu)

  1. Táplálkozás: Közös nevező a diéták világában
  2. Fény és belső óra: Napfény vs. mesterséges fény hatásai az anyagcserére
  3. Hogyan barátkozz meg a hideggel?
  4. Ember és az elektroszmog
  5. Víz és az élő állapot

Van már kék fény blokkoló szemüveged? A PaleoSporton keresztül 15% kedvezménnyel rendelhetsz minőségi és divatos RaOptics szemüvegeket! (használd a “napfenydieta” kuponkódot!)

 

Tovább a cikk II. részéhez!

A napfény spektrumának váltakozása (részlet a Napfény diéta című könyvből)

Az emberek az evolúció során ahhoz alkalmazkodtak, hogy különböző spektrumú fények érjék őket reggel, délben és este, továbbá szezonálisan is. Ezek után talán nem meglepő, hogy az ember fiziológiájára hatással vannak a napszaki és évszaki váltakozások a fény spektrumában.

A földi légkört kb. 100 nm-1 mm közötti fény tartomány éri el, amit aztán az atmoszféra tovább szűr, pl. a legrövidebb hullámhosszú UV-C (100-280 nm) már nem jut el a földfelszínhez. Az emberhez kb. 280-2000 nm-es tartományú fény jut el. A napfény spektruma közel áll az ideális feketetest sugárzáshoz. A Napban bár keletkezik gamma sugárzás, de az nem jut ki belőle normál esetben. Továbbá sugároz még röntgent, rádióhullámokat és neutrinókat is. Nyáron, délben és az Egyenlítőnél a legerősebb a napfény, ide jut el a legrövidebb úton, a legjobb beesési szöggel, a legtöbb frekvenciáját megtartva. Télen és az Egyenlítőtől távolabbi régiókban a Nap alacsonyabban van az égbolton, hosszabb utat tesz meg a napfény az atmoszférában, veszít az erejéből. Télen kb. 13% kék fényt tartalmaz a napfény, míg nyáron kb. 26%-ot. Természetesen ez csak egy közelítő adat, a földrajzi szélességtől, magasságtól, évszaktól függően változik.

A kora reggeli napfény leginkább kék, zöld és vörös és infravörös fényeket tartalmaz, az UV-A később jelenik meg 1-2 órával, először az egyenlítői régiókban vagy a magas hegyekben. Az UV-B leginkább 10 és 2 között bukkan fel. Délben teljes a spektrum, ilyenkor mindegyik látható fény, valamint az IR, UV atmoszférán átjutó részei is megtalálhatóak. Kora délután az UV-B lecseng, marad még egy darabig az UV-A, az infravörös szinte végig ottvan. Aztán ahogy lemegy a Nap, a látható kék fény szétszóródik, eltávozik a spektrumból, egy vöröses-narancssárga sugárzást (6-700 nm) maga után hagyva. Este sötétség van minimális látható fény kibocsátással a csillagoktól, a teliholdat kivéve. Teliholdkor 5-ször annyi látható fény ér minket az égboltról és kék-fény is mérhető. Kezded sejteni, miért nem jó a kék fény a nem megfelelő időpontokban, nem megfelelő dózisban?

A Földön egyedi adottságok vannak, mert a napfénynek és a látható spektrumnak is kb. a 42%-a IR-A. Az evolúció ki is használta maximálisan ezt az adottságot az élőlényekben és sajnos a modern mesterséges fények nem nyújtják nekünk ugyanezt a spektrumot.

A napfény energiasűrűsége az atmoszféra felsőbb régiójában 1368 W/m2, a földfelszínen ez 1000 W/m2-re csökken tengerszinten, tiszta égboltnál, a sugarakra merőlegesen. Az atmoszféra kb. 13%-át elnyeli és 13%-át szétszórja a napfénynek, így annak kb 75%-a jut el a földfelszínre az Egyenlítő közelében, tiszta égboltnál.

Részlet a Fény diéta című könyvből, melyet ITT tudsz megrendelni!

Van már kék fény blokkoló szemüveged? A PaleoSporton keresztül 15% kedvezménnyel rendelhetsz minőségi és divatos RaOptics szemüvegeket! (használd a “napfenydieta” kuponkódot!)

Miről szól a Fény diéta című könyv?

 Egészségvédelmi szakirányos biomérnökként összeszedtem minden tudásom és tapasztalatomat, hogy az eddigi legjobb magyarázatot adjam az egészséges táplálkozásra, életmódra, betegségekre, az emberi optimális működésére.  Versenysportolói szemléletemnek köszönhetően csakis a legjobb tudás érdekel, ezt szeretném átadni a könyvben.  A cím talán megosztja az emberek véleményét, biztos lesz, aki valami elvont fényevő szekta tanaira gondol elsőkörben. Azonban, ha majd belelapozol, látni fogod, hogy nincs benne semmi hókusz-pókusz, csak modern szemléletű magyarázatok, gyakorlati tippek biofizikával, kvantum-bológiával alátámasztva.

Az ember egészséges működésének, anyagcserefolyamatainak megértéséhez vissza kell menni az alapokhoz, hogyan jöttek létre az első élőlények a Földön, hogyan fejlődtek tovább a mai emberré és hol rontjuk ezt el manapság. Az élet 3 alapfeltétele a fény (Nap), a mágnesesség (a Föld mágneses mezeje) és a víz (univerzális kaméleon, az élet eleme, energia és információ közvetítő közeg).  A kulcs a sejtek energiatermelő sejtszervecskéinek, a mitokondriumok működésének feltérképezése, valamint a szem belső óra funkciójának, a cirkadián ritmusnak a figyelembevétele.

A tartalomból:

  • Egy kis filozofálgatás a Napról, a vallásokról, a tudományos és spirituális gondolkodásról.
  • Mi a fény és hogyan hatnak ránk a különböző frekvenciák?
  • Az ember napfény befogadó és közvetítő rendszere, hormonok napszaki ritmusa.
  • Miért fontos a mitokondriumokra fókuszálni és hogyan optimalizálhatod a működésüket?
  • Dopamin, mint fontos hormon, ingerületátvivő anyag, ami meghatározza a gondolkodásodat, viselkedésedet, döntéseidet.
  • Hétköznapi eszközök, ételek, élvezeti szerek hatásainak kvantum-biológiás magyarázata.
  • Mi a tudatosság, intuíció?
  • Hogyan lehetsz kint a szabadban napégés nélkül nyáron is?
  • Hogyan lesz szuper pihentető az alvásod?
  • Milyen otthoni világítást válassz?
  • És még sok további érdekesség, hasznos tudás az ember biológiájáról.

A könyv nagyjából fele-fele arányban tartalmazza az olvasmányos, gyakorlatias és tudományos részeket. A benne lévő információkkal gazdagodva jobb döntéseket tudsz hozni egy hosszú, egészséges élethez. Tudni fogod, mi az, ami igazán számít a biológiában, nem fogsz több időt, energiát és pénzt pazarolni „csodaszerekre, csodamódszerekre”. Én már ismerem és élem ezt az életet, szeretném, ha még sokan elsajátítanák az ember optimális működésének titkát.

Az eredeti tervnél kicsit lassabban készül a könyv, mert egyrészt rengeteg tudományos információt igyekszek hétköznapi gyakorlati tippekre fordítani, másrészt munka mellett, a szabadidőmben tudok vele foglalkozni… Köszönöm a türelmet, ígérem, megéri egy kicsit várni rá! A könyv már olvasható állapotban van, de azért még van mit csiszolni rajta. Jelenleg kiadót is keresek, ha tudunk ebben együttműködni, írj e-mailt az info@paleosport.hu-ra!

Ha szeretnéd megrendelni a könyvet, ITT megteheted!

Van már kék fény blokkoló szemüveged? A PaleoSporton keresztül 15% kedvezménnyel rendelhetsz minőségi és divatos RaOptics szemüvegeket! (használd a “napfenydieta” kuponkódot!)