Nem játék a mobil?!

 

emf Manapság már szinte mindenki használja a mobiltelefonokat, melyek hihetetlenül  felgyorsították az emberek közti kommunikációt és információszerzést. Vajon csak a  havidíjunkkal fizetünk ezért vagy az egészségünkkel is? A Weston A. Price alapítványnál olvasható rövid tanulmány mindenképp elgondolkodtató…

 

 

Tíz önkéntes vércseppjeit vizsgálták meg 4 mobiltelefon mentes óra után, 45 perc  táskában hordás után, és 45 perc aktív használatot (hívások, internetezés) követően1.  Továbbá a kutatók kíváncsiak voltak, hogy az általuk ajánlott természetközeli étrendnek (WAPF2) van-e védőhatása ebben az esetben. A mobiltelefonok mikrohullámokkal kommunikálnak, melyek jellemzően 900-1800 MHz-es frekvenciájú elektromágneses hullámokat használnak. Mikroszkópos vércsepp analízissel a vörösvértestek alakját és egyéb vérparamétereket néztek. Az eredmények az alábbi sokatmondó fényképeken láthatók:

1. kép: Egészséges vér

Win2014BloodFig1

2. kép: Egy 75 éves hölgy kiindulási állapota

Win2014BloodFig2

3. kép: A 75 éves hölgy vére 45 perc táskában hordás után

Win2014BloodFig3

4. kép: A 75 éves hölgy vére 45 perc aktív használat után

Win2014BloodFig4

5. kép: Egy 55 éves férfi kiindulási állapota

Win2014BloodFig5

6. kép: Az 55 éves férfi vére 45 perc táskában hordás után

Win2014BloodFig6

7. kép: Az 55 éves férfi vére 45 perc aktív használat után

Win2014BloodFig7

8. kép: Az 55 éves férfi vére 45 perc aktív használat után, a kéz ujján mérv

Win2014BloodFig8

9. kép: Az 55 éves férfi vére 45 perc aktív használat után, lábujjon mérve

Win2014BloodFig9

10-ből 9 vizsgálati alanynál megfigyelhetők voltak a képeken látható jelenségek a mobilhasználat hatására. A vörösvértestek jellemzően rollnivá ragadtak össze a passzív, táskában hordás után is. Az aktív használat után viszont a membránjaik alakja is deformálódott és un. echinociták alakultak ki, melyek akadályozzák a véráramlást és az oxigéncserét, ami magyarázhatja az elektroszmog okozta fáradtságot. Érdekesség, hogy nem volt különbség a kéz ujjain és a lábujjakon vett mintákról készült felvételekben.

A WAPF étrendet a résztvevők 2-20 éve követték és 20-98%-os arányban tartották be. Az eredmények alapján a hosszabb ideje tartó és nagyobb részarányú egészséges étkezés nem volt védőhatású a mobilhasználat következményeivel szemben.

Valamelyest jó hír, hogy a tesztalanyok a vizsgálat előtt 4 órával már nem használhatták a telefonjaikat, ezért feltételezhető, hogy ennyi „pihenőidő” után rendeződik a vér szerkezete. A fitalabb korú résztvevőknél egyébként kevésbé torzultak a vörösvértestek, mint az idősebbeknél.

Végzetes köveztetések azért nem kell levonni ebből a vizsgálatból, mivel kicsi a mintaszám és a módszerek sem felelnek meg minden kritériumnak, a kutatást végzők is csak egy „felderítő” tanulmánynak szánták, ami kijelölheti az irányt a további kutatásokhoz. Viszont a képeket nézegetve azt hiszem egyértelmű figyelmeztetést kaptunk!

Forrás:

  1.  http://www.westonaprice.org/modern-diseases/does-short-term-exposure-to-cell-phone-radiation-affect-the-blood/
  2.  http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/dietary-guidelines/

 

Nem fogunk megfázni a hidegtől??

  A hidegterápia kapcsán jmegfázásogosan merülhet fel a kérdés, azonban egy kicsit jobban utánajárva  a  dolgoknak, kiderül, hogy alaptalan a félelem, ha rendben van az immunrendszer és az  életmód. A  hideg és megfázás kapcsolatáról lesz szó a mostani cikkben!

  Nagyon mélyen belénk rögzült az a gondolat, hogy a hidegben alulöltözötten meg fogunk  fázni,  hiszen a hűvös őszi, téli hónapokban valóban gyakoribb ez a betegség. De mi is a  megfázás? Pontos  tudományos definíciója nincsen, általában a felső légutak vírusos,  bakteriális fertőzését sorolják  ide, amelyek az orr, torok, tüdő nyálkahártyáját támadják meg1;  az influenzát, tüdőgyulladást és  esetleg a húgyuti fertőzéseket (felfázást) is ide vehetjük.

A fertőzés akkor alakul ki, amikor a kórokozók elérnek egy kritikus szintet, amivel már nem  tud  megbírkózni az immunrendszer. A mikrobák szaporodásához megfelelő hőmérséklet és  páratartalom szükséges, ettől is függ a megbetegítő képességük2. Vajon a hideg kedvez a  kórokozók szaporodásának? Nem feltétlenül, mert például egy amerikai vizsgálat3 során  igazolták, hogy a Pneumococcus baktérium által kiváltott tüdőgyulladás szezonalitását nem  lehet a hideg hőmérséklettel magyarázni. A tanulmány szerint USA-ban ez a fajta tüdőgyulladás a leghidegebb államokban a legritkább, és a betegség gyakoriságának növekedése nem függ össze az alacsony hőmérséklettel.

További fontos szempont, hogy alacsony D-vitamin szint esetén fokozódik a fertőzésre való hajlam4. Léteznek lappangó vírusok is, ilyenkor a kórokozó vírus jelenléte a szervezetben sem jelent még feltétlenül betegséget, mert általában csak az őszi-téli időben aktiválódik. Egy orosz tanulmányban5 az önkénteseket gyakorlatilag nem tudták nyáron influenzával megbetegíteni.

A hideg=influenza teóriát az is megkérdőjelezi, hogy a trópusokon is létezik a betegség, és mindig akkor indul be, amikor a Nap UV sugárzása a leggyengébb, vagyis az esős időszakban, amikor alacsonyabb lehet a D-vitamin szint6. Az egyik kulcstényező a védekezésben tehát a D-vitamin megfelelő vérszintje, amit sok napozással, szabad ég alatt tartózkodással lehet feltornázni, vagy étrendkiegészítő szedésével.

Egy 2002-es összefoglaló vizsgálat7 szerint a hideghatás nem gyengíti az immunrendszert, sőt, egy kis érdekesség: a hibernációban lévő állatokban sokkal kisebb a fertőzéshajlam, és a különféle toxinokkal szemben is ellenállóbbak8. Egyes vizsgálatok szerint a rendszeres hideghatás pozitívan stimulálja az immunrendszert, ellenállóbbá teszi a szervezet9, 10. Talán ezt a hatást használják ki egy ukrán óvodában is?

Tehát a megfázás, és más légúti fertőzések receptje: kórokozó+megfelelő mikroklíma+gyenge immunrendszer

Mi gyengítheti még az immunrendszert?

Egészségtelen étrend, amely rossz bélflórát és magas gyulladásszintet eredményez (cukor, gabonák, tejtermékek, hüvelyesek, finomított élelmiszerek, sok alkohol, sok koffein, sok fruktóz, egyes gyógyszerek), késői fekvés, éjszakázás, túlzott elektroszmog terhelés, túledzés, stresszes életvitel11,12. Feltételezhetően az alacsony szénhidráttartalmú, vagy a még szigorúbb ketogén paleolit étrend kedvezőtlen a baktériumok szaporodásának, mivel a baciknak nincs mitokondriumuk, így főként a szénhidrátanyagcserére vannak utalva és kevés üzemanyagot kapnak, nem tudnak jól szaporodni a zsíralapú anyagcserén lévő emberben13,14.

A jól működő immunrendszer érdekében ezekre az alapvető fontosságú életmódtényezőkre lenne érdemes odafigyelni egész évben, mielőtt „ártatlan” áldozatként beletörődnénk, hogy a vírusok, baktériumok erősebbek nálunk és a körülményeket okolnánk.

Ezek után talán más lesz az ember viszonya a hideggel, hiszen számtalan esetről tudunk, hogy hús-vér emberek – kisebb-nagyobb mértékben- voltak kitéve hideghatásnak és nem kaptak el semmiféle fertőzést. Az általam is javasolt hidegterápia lényeges eleme a fokozatosság, így a komfortzónát csak kicsit túllépve, lépésről-lépésre lehet barátkozni a hideggel.

Összefoglalva a hidegben egyáltalán nem kötelező megfázni, jól karbantartott immunrendszerrel elkerülhetők a fertőző betegségek. Az egész éves, egészségtudatos életmódra buzdítanék mindenkit, így felszabadultan élvezhetjük a hideg előnyös hatásait!

Ha szeretnél egy összefoglaló előadást meghallgatni a hideg elméletéről és gyakorlatáról, akkor ITT megteheted!

Hivatkozások:

  1.  http://hu.wikipedia.org/wiki/Megf%C3%A1z%C3%A1s
  2. Tóth Csaba: Paleolit orvoslás. Jaffa Kiadó, 2012
  3. Dowell SF, Whitney CG, Wright C, Rose CE, Schuchat Seasonal Patterns of Invasive Pneumococcal Disease. Emerg Infect Dis. May 2003; 9(5): 574–579.
  4. Szendi Gábor: Napfényvitamin. Jaffa Kiadó, 2012
  5. Shadrin AS, Marinich IG, Taros LY. Experimental and epidemiological estimation of seasonal and climato-geographical features of non-specific resistance of the organism to influenza. J Hyg Epidemiol Microbiol Immunol. 1977;21(2):155-61.
  6. Hope-Simpson The role of season in the epidemiology of influenza. J Hyg (Lond). 1981 Feb;86(1):35-47.
  7. Castellani JW1, M Brenner IK, Rhind SG. Cold exposure: human immune responses and intracellular cytokine expression. Med Sci Sports Exerc. 2002 Dec;34(12):2013-20.
  8. Véghelyi Péter: Mesterséges hibernatio. Akadémiai kiadó, 1959
  9. Brenner IK1,Castellani JWGabaree CYoung AJZamecnik JShephard RJShek PN. Immune changes in humans during cold exposure: effects of prior heating and exercise. J Appl Physiol (1985). 1999 Aug;87(2):699-710.
  10. Janský L1,Pospísilová DHonzová SUlicný BSrámek PZeman VKamínková J. Immune system of cold-exposed and cold-adapted humans. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1996;72(5-6):445-50.
  11. http://jackkruse.com/the-leaky-gut-prescription/
  12. Fitzgerald L1. Overtraining increases the susceptibility to infection. Int J Sports Med.1991 Jun;12 Suppl 1:S5-8.
  13. C. Robb The ketogenic diet in the treatment of infections of the urinary tract. Br Med J. Dec 23, 1933; 2(3807): 1158–1162.
  14. http://paleoleap.com/infections-chronic-disorders/

Retro MovNat edzés és egy kis hideg a lengyel súlyemelőkkel

Nemrég találtam ezt a gyöngyszemet…

Komoly erősemberek, élsportolók is előszeretettel használták-használják bemelegítésnek, kiegészítő edzésnek, képességfejlesztésnek az alapvető mozgásformákat, amire a MovNat is épül. A legjobb környezet ehhez pedig kint van a szabadban, a hegyekben, fák között, na és persze hidegben!

Ha szeretnél egy összefoglaló előadást meghallgatni a hideg elméletéről és gyakorlatáról, akkor ITT megteheted!

 

Mire jó a MovNat edzés?

Már közel 3 hónapja járok MovNat edzésekre, így kezdem megérteni, hogy  mire megy ki a játék. Játék, mert tulajdonképpen játékos formában  tanulhatod újra az alapvető mozgásformákat:

  • séta, sprintfutás síkon vagy dombra fel-le10846228_1065254513501123_7430943847779374958_n
  • állatokat utánzó járások, kúszás-mászás
  • ugrás távolra-magasba-tereptárgyakat átrepülve
  • bukfencek-átgördülések
  • talajgyakorlatok
  • függeszkedés-húzódzkodás nyújtón, faágon számtalan variációban
  • egyensúlyozás vékony felületeken
  • nehéz kövek emelése-cipelése-hajítása
  • játékos gyakorlatok párban
  • na és mindezek kombinációja

Az edzéseken ezeket az elemeket gyakorolhatod, az igazi szépsége ennek a sportnak, amikor ezeket kombinációját improvizálod valamilyen természetes terepen.

pl. így:

Az emberi váz- és izomrendszer tulajdonképpen ezekre a mozgásformákra lett kitalálva a hosszú evolúció során. Bár manapság a hétköznapi életben ezekből csak kevésre lehet szükséged, mégis az izmok egészsége mintha igényelné őket, akárcsak az anyagcseréd a neki való ősi, paleos táplálékot… Egy átlagos felnőtt ember talán az általános iskolai tornaórákon mozgott ilyen formában utoljára, pedig az ülő életmód mellett igencsak hasznos lenne.

Ha szorgalmasan gyakorolod ezeket a mozdulatsorokat, akkor a mozgás mestere leszel, megtanulod minden körülmények között hatékonyan, gyorsan, koordináltan használni az izmaid, hajlékonyabb és rugalmasabb is leszel.

Köszönet Jerome-nak az edzésekért (scarabsfit.com)!

Íme néhány kép és egy video a tréningekről /ígérem, egyszer szerzünk egy profi fotóst :)/!

150167_1059204010772840_5728396611324873348_n 10153711_1062102973816277_7857422971134671300_n

10169313_1059204064106168_7965311586994629967_n

10433133_1067684886591419_7172429913651079983_n

10393880_1067684956591412_2125435262876906887_n10384478_1079129268780314_853499680210606201_n

10451650_1079129255446982_3438543895603555007_n10906056_1082972061729368_1587502083429282744_n

10675754_1059204034106171_8458977194640899310_n 10846475_1059203990772842_7010860195986478306_n

10849740_1059204097439498_6826235723031351041_n 10849743_1062103060482935_6550645456376689001_n

10881599_1067684913258083_1931918805052002172_n10624639_1041396815886893_7120288894502117785_n

movnat 2 movnat

 

+1 érv: Ha szorgalmasan gyakorolsz, így fogsz kinézni 100 évesen is!:)

997078_1034603436566231_1090230642598816858_n