Sofőrtréning

    Bevallom nem erre készültem, de az élet úgy hozta, hogy jelenleg sofőrként dolgozom. Kisbuszt vezetek, vendégeket viszek a szállodák és a sportcentrum között, ételt-italt, benzint, szörfdeszkákat, szemetet szállítok… Tapasztalom is minden jó és rossz oldalát. Az embert nem arra találták ki, hogy egész nap a kocsiban üljön és 10 cm amplitúdójú mozgásokat végezzen, lecsatlakozva a földről, szélvédő és napszemüveg mögé bújva. Szóval nem éppen a legegészségesebb szakma. 1-1 napot túl lehet élni, de hosszútávon megfizeted az árát, ha nem figyelsz oda.  Ebben a cikkben annak járok utána, milyen mellékhatásai vannak és hogyan lehet kompenzálni.

 

Hátrányok és megoldások

  1.  Sok ülés és mozgásszegény életmód egész nap: Alulműködnek a farizmok, lapocka körüli izmok, a lábfej izmai. Berövidülnek a csípőhajlító és mellizmok izmok stb. Felborul a strukturális izom egyensúly, rossz terhelést kap az egész gerincoszlop. Megoldás? Kihasználni minden szünetet egy kis átmozgatásra, tornára. Rendszeresen erősíteni, jógázni, pilatesezni, gyógytornázni, sokat sétálni, movnatozni.
  2. Dehidratáció: Főleg a modern, sok elektronikával felszerelt járművekre érvényes. Itt érzem is, hogy feszültebb, ingerlékenyebb vagyok, máskor ellustulok stb. Az elektroszmog dehidratál. A legtöbben ilyenkor bedobnak egy kávét, energiaitalt, cukros üdítőt. Megoldás? Inkább a sok víz! Mobiltelefont nem a zsebben vagy övtáskában hordani, hanem a testtől távolabb.
  3. Napfényhiány: A szélvédő nem engedi át a teljes napfény spektrumot, ami alapvető létfeltétel lenne miden emberi lény számára. A szemüveg-kontaktlencse-napszemüveg ezt még tovább fokozza. Persze vannak helyzetek – sőt leginkább csak ilyenek vannak -, amikor nem lehet ezeket kikerülni. Mindenesetre jó ha tudsz róla, hogy nem éppen optimális biológia számára. Megoldás? Lehúzott ablakok, amikor csak lehet. Szemüvegek kerülése, amikor csak lehet. A szünetekben ki a szabadba!
  4. Rendszertelen étkezés, gyorskaják: A vendég vagy a szállított árú az elsődleges, a sofőr étvágya másodlagos. Sokszor nincs idő rendes étkezésre, ezért a sofőrök bedobnak valami gyorskaját, ottvan a nasi vagy a cukros üdítő az oldalaljtó rekeszében, ami megtömi a bélést egy darabig, aztán majd lesz valami…  Megoldás? Előre csomagolni valami egészséges ételt, ami mindig kéznél van. Napközben enni, este nem.

Plusz az általános roborálószerek és életmódtippek

  • Tengeri ételekben, belsőségekben gazdag, földrajzi helynek és az évszaknak megfelelő paleo ételek
  • Sok víz
  • Rendszeres hidegfürdőzés
  • Földelés
  • Reggeli napozás, este kék-fény blokkolás, korai alvás

További hasznos életmódtippeket találhatsz A paleón túl vagy a készülő Fény diéta című könyvemben!

Vélemény, hozzászólás?